Histamin och vitamin C

Här har vi en klurig grej. Vitamin C är mastcellsstabilisernade (ni minns, mastcellerna är de som utsöndrar bl.a. histamin i kroppen) och histaminsänkande och enligt basmedicineringen vid mastocytos ingår extra vitamin C, eftersom personer med mastcellsproblem blir hjälpta av enorma mängder. Någonstans läste jag minst 2000 mg/dag men jag är inte helt säker på den siffran och det gäller som sagt mastocytos, inte nödvändigtvis “normal” histaminintolerans. En sak som är säker är dock att vitamin C är bra, mycket bra vid histaminintolerans. Genom att stabilisera mastcellerna gör det en mer “tålig”. Problemet är att allt det klassiska som innehåller höga halter av vitamin C – som t.ex. apelsiner och citroner – går bort eftersom de samtidigt innehåller höga histaminhalter eller är s.kl. liberatorer (triggar igång kroppens egna histaminproduktion).

Vitamin c and histamine

Här har jag samlat livsmedel med hög(ish) vitamin C-halt som fungerar i histaminköket:

Gul paprika (205 mg/100 g)
Svarta vinbär (200 mg/100 g)
Persilja (130 mg/100 g)
Grön paprika (115 mg/100 g)
Broccoli (90 mg/100g)
Röda vinbär (80 mg/100 g)
Brysselkål* (80 mg/100 g)
Fläderbär (60 mg/100 g)
Blomkål (48 mg/100 g)
Grönkål (39 mg/100 g)
Björnbär (21 mg/100 g)
Potatis (20 mg/100 g)
Blåbär (10 mg/100 g)
Vindruvor (10 mg/100 g)
Aprikos (10 mg/100 g)
Vattenmelon* (10 mg/100 g)
Lök* (7,4 mg/100 g)
Körsbär 7 mg/100 g)
Morot (6 mg/100 g)
Äpple (6 mg/100 g)
Sparris (6 mg/100 g)
Rödbeta (5 mg/100 g)
Päron (4 mg/100 g)
Gurka (3 mg/100 g)

När det gäller animaliska källor är det framför allt lever som innehåller vitamin C men det går bort i histaminköket… Bröstmjölk innehåller 4 mg/100 g men det är ju inte heller direkt något alla har fri tillgång till. Färsk getmjölk (hm) och komjölk har 2 mg/100 g.

En vuxen person behöver vanligtvis 75 mg vitamin C per dag, helst fördelat över dagen. Vitamin C som inte används av kroppen lämnar kroppen via urinen, vitamin C-depån måste alltså fyllas på.

En annan grej som kan vara bra att veta är att vitamin C är värmekänsligt. Under upphettning minskar mängden så råkost är bäst.

* Fungerar med måtta, inga stora mängder och kanske inte varje dag.

Några källor: http://www7.slv.se/Naringssok/Naringsamnen.aspx
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmedhealth/PMH0003056/

***Om du är ny här så läs gärna igenom Bra att veta och Frågor & svar. Under Bakom kulisserna och Om CK hittar du mer samlad histamin- och mastocytosrelaterad information, så kika gärna där också. Många frågor kommer att besvaras. 🙂
***

Leave a Reply