Naturligt antihistamin – så själv!

Nu är det dags att ta itu med örtträdgården i låghistaminköket! De som känner mig “på riktigt” skrattade gott när jag, för några år sen, sa att jag skulle så histaminsänkande och mastcellsstabiliserande örter och gula tomater – jag tar t o m död på plastblommor. Men sagt och gjort, med rätt motivation – bra råvaror för Lillebror – lyckades t o m jag inte bara hålla liv i växterna utan jag fick dem även att växa. Nu är det dags att börja så igen. Igår, när jag knöt en knut i min snornäsa och åkte och handlade några få saker inför Storasysters födelsedagsfika, fick även de första fröerna och lite jord följa med. Nu har vi ett till projekt att sysselsätta oss med på påsklovet.

Seeds for low histamine herbs

Dessa fick jag tag på nu (vanlig basilika, timjan, rosmarin och koriander), till veckan blir det även oregano, kamomill, pepparmynta och salvia. Och antagligen persilja. Och dill (en 1a på SIGHI-språk). Dessa fröer är i regel HIT-säkra men vi vet ju hur det är med det, det innebär att de flesta tål dem (iaf när de är färska) men “de flesta” är aldrig alla.

Lillebror är inte så pigg på te men jag brukar t ex göra histaminsänkande örtte när bladen är stora nog. Men de som inte används direkt fryser jag för det mesta, eller så torkar jag dem och gör örtsalt. När jag gör egen låghistaminbuljong brukar jag också slänga i en näve av både de ena örterna och de andra. Andra tips på vad man kan göra med färska örter är örtsmör och örtpesto. Fördelen är att dessa inte värms upp – nyttigheterna bibehålls.

Jag har även passat på att beställa Helig basilika-fröer. Helig basilika är låghistaminkökets superstjärna. Den ingår i Thai basilika-familjen men inte alla sorter som kallas thaibasilika (tulsi) är helig basilika. Den heliga basilikan som enligt studier (se även länkar nedan) är både mastcellsstabiliserande, histaminsänkande och antinflammatorisk heter Ocimum tenuiflorum eller Ocimum sanctum. I den här tråden på Facebook diskuterar vi erfarenheter med denna ört. Basilika i sig har också histaminsänkande egenskaper men just helig basilika är jättepotent.

Några länkar om histaminsänkande och mastcellsstabiliserande örter:
Örter med mastcellsstabiliserande luteolin (bl a timjan, rosmarin och pepparmynta)
Kamomill: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21651969
Koriander: http://www.ajebs.com/vol1/22.pdf
Helig basilika: http://ispub.com/IJPHARM/7/1/6038 och http://ispub.com/IJGE/11/1/14310
Pepparmynta: https://www.jstage.jst.go.jp/article/bpb/25/2/25_2_256/_pdf
Salvia: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19715750
Persilja: https://books.google.co.ke/books?id=KRx6bcLE3T8C&pg=PA264&lpg=PA264&dq=Petroselinum+histamine&source=bl&ots=vOYKAx_pbV&sig=Qdm-F_1utYCk1UOTmQbDMHwfeoY&hl=en&sa=X&ei=M90UUbXyI5C3hAf0rIGwDw&redir_esc=y%23v=onepage&q=Petroselinum%20histamine&f=false#v=snippet&q=Petroselinum%20histamine&f=false
Lite allmänt: http://alisonvickery.com.au/anti-histamine-foods/
http://thelowhistaminechef.com/shutting-down-histamine-reactions-quickly/

***Om du är ny här så läs gärna igenom Bra att veta och Frågor & svar. Under Bakom kulisserna och Om CK hittar du mer samlad histamin- och mastocytosrelaterad information, så kika gärna där också. Många frågor kommer att besvaras. 🙂
***

Leave a Reply