Om histamin och magnesium

I en mastocytosgrupp nämnde en del att spontant uppkomna blåmärken bl a kan vara ett tecken på magnesiumbrist. Eftersom Lillebror har haft problem med spontana blåmärken bestämde jag mig för att undersöka detta lite närmare. Nu tror jag visserligen att det snarare har med ett heparinöverskott att göra, det känns iaf mera rimligt, men det är ett annat tema.

Magnesium är inte bara ett viktigt mineral som kopplas till vadkramper, det är även ett naturligt antihistamin. Det är tydligen ett vedertaget husmorsknep och nu när jag läste om det kom jag ihåg att jag själv upplevt den effekten. En gång när jag färgade håret för en sisådär 25 år sen fick jag en allergisk reaktion, med nässelutslag och hela alltet. “Ta en magnesiumtablett så blir det bra” sa dåvarande pojkvännens mamma. Sagt och gjort och nässelutslagen försvann nästan lika fort som de uppstått.

Det där med magnesiumbrist är även intressant ur histaminintoleranssikt för magnesiumbrist leder både till ökad histidinaktivitet (histidin omvandlas till histamin) och nedsatt DAO-aktivitet. Man får alltså högre histaminnivåer samtidigt som nedbrytningen blir nedsatt om man har en brist. Detta är något som du som har en “oförklarlig” histaminkänslighet kan kika på – dina magnesiumnivåer. Jag får ofta frågan om man kan bota histaminintolerans och det beror helt på den bakomliggande utlösaren. En mastcellssjukdom botar du inte i första taget men ex. magnesiumbrist kan man påverka. Ligger låga magnesiumnivåer bakom din histaminkänslighet är chansen stor att du blir bra igen när du fått upp nivåerna. Men glöm inte att i så fall även utreda orsaken till bristen!

Jag är verkligen inte den som rekommenderar att ta tillskott hur som helst, det gäller även magnesium. Kroppen behöver en speciell magnesium-kalcium-balans som rubbas om du börjar ta det ena “på måfå”. Om du tar syntetiskt D-vitamin (D2) måste du ta en ökad mängd magnesium, om du har B6-brist försvåras magnesiumupptaget,… Det är inte bara bara att ta tillskott! Kolla upp om du har en brist innan du börjar med ett regelbundet tillskott.

Med det sagt, magnesium tas upp via huden också. Inte lika effektivt som att inta magnesium via tillskott så en allvarlig brist kräver mer, men för att boosta nivåerna är det ett bra alternativ. Ett tag badade vi fotbad med magnesiumsalt i någon gång i veckan. Det ska vi nog införa igen för det kan knappast skada och Lillebror tyckte det var skönt med ett fotbad framför Ninja Turtles på TVn. Jag testade även ett magnesiumspray, eller magnesiumolja, som jag brukar smörja in mig själv med (när jag kommer ihåg det) men det orsakade direkt helkroppsklåda på Lillebror så det hoppar vi. Men så har vi ju vårt starkaste vapen – kosten. Att hitta magnesiumrika livsmedel som fungerar vid histaminintolerans var ju inte det lättaste – framför allt nämns nötter, spenat och baljväxter – men några hittade jag.

magnesium mg

Förslag på magnesiumrika livsmedel som fungerar i låghistaminköket:

Mineralsalt
Quinoa
Sötmandel*
Pumpakärnor**
Linfrön**
Chiafrön
Hampafrön
Havregryn
Fullkornsris
Rödbeta
Broccoli
Sparris
Hälleflundra och pollock (glöm inte att de ska vara frysta, helst havsfrysta)

*Sötmandel nämns rätt högt upp vad gäller magnesiumnivåer och den har vi undvikit. Den är egentligen bara en 1a på SIGHI (1 = tåls i normal mängd men helst inte varje dag) men så listas den under nötter och nötter undviker vi av princip. Men egentligen är mandel ju ett frö så jag kanske får tänka om där och testa lite försiktigt.

** Det är inte helt “fritt fram” att använda dessa. Fröer och kärnor kan vara lite känsligt, även om just dessa vanligtvis tåls med måtta men ös inte på.

Vårt salt är slut så jag ska iaf börja med att köpa ett bra mineralsalt. Det i sig borde ju bli en liten boost utan att direkt rubba kroppens mineralbalans. Det, och jag tror vi får köra havregrynsgröt till frukost lite oftare.

En sak vill jag tillägga: spontant uppkomna blåmärken är allvarligt och Lillebrors läkare är informerade och allt. Så att ingen tror att vi googlar typ alternativa behandlingar med magnesiumtillskott eller dylikt istället för att söka vård. 😉 Nej då, kontakten med sjukvården kommer alltid först men sen är det som det är när man har en sällsynt diagnos i botten – sjukvården har inte alla svar utan man får själv söka kunskap. På gott och på ont.

Källor: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/3111814
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/6209443
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7400981
http://matkalkyl.se/naringsamnen58.php
http://www.halsosidorna.se/Magnesium.htm
http://www.whfoods.com/genpage.php?tname=nutrient&dbid=75

____________________________________________________________________ Om du är ny här så läs gärna igenom Bra att veta och Frågor & svar. Under Bakom kulisserna och Om CK hittar du mer samlad histamin- och mastocytosrelaterad information, så kika gärna där också. Många frågor kommer att besvaras. 🙂
____________________________________________________________________

2 comments to this article

  1. Lottis

    on April 30, 2015 at 7:44 am - Reply

    Hej hej,
    Intressant inlägg! 🙂
    Jag som har lite extra oxalatkänsliga mastceller, jag hade valt följande ur magnesiumlistan;

    Mineralsalt
    Pumpakärnor
    Linfrön
    Broccoli
    Sparris
    Hälleflundra

    • CK

      on May 1, 2015 at 4:56 pm - Reply

      Kanon med oxalattips, tack! 🙂

Leave a Reply