Om vatten och histamin och problemet med uttorkning

Jag brukar tjata om att det är viktigt att dricka vatten, att vatten är ett naturligt antihistamin o.s.v. Förutom att det, rent allmänt, är bra att dricka vatten finns det en direkt koppling till histaminintolerans: en uttorkad kropp frisätter mer histamin.

Jag utreds just nu för Sjögrens syndrom (nej, detta kommer inte att bli en SS-sida oavsett, jag är inte alls lika intresserad av mina egna åkommor som av sonens – mastocytos och histaminintolerans) och har blivit rekommenderad att dricka elektrolytvatten. Tipset att dricka vätskeersättning är dock lika intressant och viktigt för någon som är histaminintolerant, med tanke på hur viktig en bra vätskebalans är när man har HIT eller är allergisk. Många andra sjukdomstillstånd och läkemedel har en koppling till uttorkning/brist på natrium osv, trötta binjurar upptäckte jag t ex nu när jag skriver detta inlägg (se en av länkarna nedan). Jag har hypotension (sjukt lågt blodtryck, vilket är direkt kopplat till vätske- och saltbrist i mitt fall, det går upp direkt efter en saltshot). Sammanfattat är det bara att fastställa: en bra vätskebalans är jätteviktig, för alla. 35 ml per kilo kroppsvikt per dag är en tumregel.

Det är inte bara rent vatten som kroppen behöver utan även elektrolyter som t ex natrium och dessa finns inte i kranvatten. De krävs för att vattnet ska kunna transporteras i kroppen, för att man ska kunna tillgodogöra sig vätskan. Man kan köpa vätskeersättning. Jag har ingen bra koll på vad dessa innehåller eftersom jag ville göra egen men för den som inte vill det kan det vara ett tips. De är ju definitivt bra att ta till om man inte är hemma.

Electrolyte water

Att göra egen vätskeersättning är inte så svårt, man behöver bara tillsätta vanligt vatten lite salt, lite kalium, lite bikarbonat och lite glukos. Ett enkelt basrecept är:
1 l vatten
1/2 tsk bikarbonat
1/2 msk mineralsalt
1/2 msk socker

Detta kan sedan smaksättas med vad man önskar för bara så är det inte direkt mumma. Här la jag i några frysta körsbär och det blev helt klart drickbart.
Jag kör på mineralsalt eftersom det är det vi har (pga magnesiumets mastcellsstabiliserande och histaminsänkande effekt) men vanligt havssalt går lika bra. Om du är tveksam till bikarbonat trots att det är en lite mängd (en del kan få orolig mage av det), skippa det då.

1 liter av detta vatten är min dagliga “dos” som jag fördelar över dagen.

Lite fördjupande läsning om vatten och histamin och uttorkning:
http://alisonvickery.com.au/are-you-sick-or-thirsty-histamines-and-hydration/
http://www.watercures.org/dehydration-allergy.html
http://www.joyoushealth.com/blog/2013/05/23/dehydration-your-allergies/
http://www.psoas.se/category/kroppen/vatten-kroppen/
http://www.egenvard.net/luftvagsallergi/
http://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/dehydration/basics/definition/con-20030056

***Om du är ny här så läs gärna igenom Bra att veta och Frågor & svar. Under Bakom kulisserna och Om CK hittar du mer samlad histamin- och mastocytosrelaterad information, så kika gärna där också. Många frågor kommer att besvaras. 🙂
***

Leave a Reply