Tryckkokaren, från kycklingbuljong till kalops – en sann superhjälte

Långkok och “slow cooker”-rätter går bort i låghistaminköket. Jag skrev för ett tag sen om hur det inte direkt är p g a ökade histaminhalter utan snarare p g a ökningen av glutamat som uppstår när något kokar länge. Det finns dock ett sätt att ändå göra långkok, nämligen i en tryckkokare!

För ett tag sen halkade jag in i en diskussion på nätet om hur man kan introducera s kl benbuljong till någon som äter låghistaminkost. Benbuljong (“bone broth”) är stort inom framför allt GAPS-kretsar p g a dess läkande och skyddande effekt på tarmen, problemet för någon med HIT är dock att buljongen måste koka länge, för länge ur histaminsynpunkt. Och där kommer tryckkokaren in. En tryckkokare kortar ner koktider med upp till 70% – kortare koktid = lägre glutamathalt. Vad jag har förstått, vad gäller GAPS-buljongen, så blir den inte lika effektiv som långkokt men ändå så effektiv att man känner av effekten. Glutamat är även en smakförstärkare, min erfarenhet är att man får ta i lite mer kryddor och örter när man använder tryckkokaren för att “jämna ut” det.
En annan viktig grej att nämna är förresten att den läkande buljongen inte bara ska göras på ben utan att den även kräver kött. Rent histaminmässigt är bara kött att föredra men man får se till sin egen känslighet där. Är man känslig kan man kanske börja med ren köttbuljong och sedan tillsätta ben.

Grejen för mig var dock inte att göra benbuljong, det var bara så jag upptäckte att tryckkokaren utökar möjligheterna i låghistaminköket något alldeles otroligt. Inte bara för att göra vanlig buljong men också för t ex kalops eller andra grytor som måste koka länge och det är hur lätt som helst att koka från fryst. Att inte behöva tina minskar också histaminökningen, för att inte tala om hur himla smidigt det är att bara lägga i allt i en gryta och låta den sköta sitt.

Chicken stock i pressure cooker

Här gör jag kycklingbuljong. Jag lägger i en hel kyckling och de grönsaker och örter jag har, täcker med vatten och sen får tryckkokaren göra sitt i en timme. Resultatet blir som om den hade kokat i många fler timmar, köttet trillar av benen – pulled chicken någon? Kycklingköttet fryser jag in och har i sallader eller pastasåser eller något sånt och buljongen, ja, den silas och fryses också in.

Lite intrssant läsning om histamin och GAPS-buljonger: http://www.judytsafrirmd.com/histamine-intolerance-gaps-and-low-carb/

***Om du är ny här så läs gärna igenom Bra att veta och Frågor & svar. Under Bakom kulisserna och Om CK hittar du mer samlad histamin- och mastocytosrelaterad information, så kika gärna där också. Många frågor kommer att besvaras. 🙂
***

Leave a Reply