Vad kan jag grilla? Och om histamin och gris.

Jag fick frågan: “Vi ska grilla till helgen – vad kan jag lägga på grillen som funkar vid histaminintolerans?” Det är en legitim fråga för när man ser sig omkring är det ffa korv och kotletter av gris som marknadsförs. Eller som grillas, av tradition. Det är flintastek och marinerade kotletter och en massa annat som ligger och gottar sig i en kyldisk, allt medan histaminnivåerna stiger.

Även när det gäller att grilla måste man ta hänsyn till två viktiga faktorer (förutom då att bara äta det man tål): köp inget från kyldisken och köp inget som är inlagt eller marinerat. När det gäller kött och fisk är frysta, rena produkter alltid att föredra eftersom frysen är det enda stället där histaminnivåerna inte påverkas. Man kan i stort sett aldrig veta helt säkert att kylkedjan har fungerat från slakt/fångst till frysdisken men säkrare än så blir det inte. Om du inte själv fångar fisken och lägger den på grillen direkt.

Så ur HIT-sikt är det säkraste att ta något ur frysen och lägga direkt i glöden (med fördel i aluminiumfolie ;-)). T ex hemlagade köttbullar (jag har inte hittat färdiga utan jästextrakt (som är en av Lillebrors största histaminbovar) och kryddor som svartpeppar och en massa annat bös). Lägg i en klick ghee och några örter i foliepaketet, som smakförstärkare.

Eller fisk. Ta t ex en bit fryst torsk ur frysen, olja in en foliebit och lägg i fiskbiten tillsammans med lite rödlök och gul paprika och lite hackad basilika och vitlök (som exempel) och lägg i glöden.

Kycklingfilé kan ta lite tid att grilla i folie om den kommer direkt från frysen så den tinar jag lite i kallvatten i en metallgryta i kylen (snabbaste och mest skonsamma sättet, tinar kanske i 45 minuter, lite beroende på tjocklek). I mikron fungerar också men jag tycker det blir så ojämnt då. Kanske iofs beror på min mikro. Tina antingen lite och grilla i folieknytte eller tina lite mer och lägg direkt på grillen.
Jag har t ex kycklingkött, det som trillar av benen när jag gör kycklingbuljong, i frysen. Det i aluminiumfolie i grillglöden – mums!

Hamburgare. De är snabba att sno ihop. Du kanske har ett gäng som du har gjort vid ett tidigare tillfälle i frysen eller så köper du färsk köttfärs och gör några inför grilltillfället.

Att jag inte nämner nötkött har inte nödvändigtvis sin förklaring i histamin – korrekt hanterat nötkött funkar fint – men jag tycker det är svårt att få till direkt från frysen om man inte använder tryckkokaren… Har du tillgång till färskt, bra kött kan du naturligtvis ta det och grilla det direkt. Det gäller så klart allt annat som är färskt men inte fryst, det grillar du så klart som vanligt. Det jag vill framhäva med detta inlägg är just att det går att grilla direkt från frysen.

Det enda köttet vi tar en stor omväg för att undvika i låghistaminköket är gris i alla variationer. Det finns inget annat kött som frisätter histamin så starkt som gris. Förutsatt att det har hanterats korrekt – tre dagar gammal köttfärs från kyldisken utgör en lika stor riskfaktor. Typ.

Sedan, innan jag avslutar, måste jag slå ett slag för foliepaket i sig. Inte bara för att man kan lägga kött/fisk direkt i glöden utan man kan även fylla dem med så himla mycket gott. Grönsaker av det slag man tål, en bit mozzarella i,… Och så en rejäl klick coleslaw på det! Eller lägg frukt som du tål i foliepaket, droppa lite honung över…

Det var några tankar och idéer. Även om man är histaminintolerant måste man verkligen inte avstå från grillens goda!

Om histamin och gris:
http://ajcn.nutrition.org/content/85/5/1185.full.pdf
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3199434/

***Om du är ny här så läs gärna igenom Bra att veta och Frågor & svar. Under Bakom kulisserna och Om CK hittar du mer samlad histamin- och mastocytosrelaterad information, så kika gärna där också. Många frågor kommer att besvaras. 🙂
***

Leave a Reply