Matplanering, veckans middagar. Och Walk of Hope.

Nu har vi klarat av första veckan med återupptagen matplanering och vad har vi lärt oss? Jo, bl.a. att måndagar nog kommer att vara vår någon-form-av-pasta-och-köttfärssås-dag. Måndagar är den längsta dagen för både mig och kidsen och eftersom köttfärssås alltid går hem och det går att göra storkok så är det smidigast. Bara att tina och koka pasta och jag vet att det inte blir gnäll vid middagsbordet. En annan grej som jag har lärt mig är att strunta i vad kidsen har ätit i skolan och i förskolan. De äter inte samma mat och jag blir snurrig i bollen om jag ska ta hänsyn till att den ene hade kyckling och den andre fisksoppa. Skulle det nu slumpa sig så att jag lagar samma som en av dem redan har ätit så, tough. Det blir ju ändå inte lika eftersom jag använder andra ingredienser och så.

Jag har även lärt mig att kalla soppor, som gazpachon, är perfekt att ha med till skolan. Inget animaliskt protein, det är alltså inte en särskilt histaminkänslig rätt, det tar ca 3 minuter att göra (bara att slänga alla ingredienser i en blender, i med lite vatten till önskad konsistens – färdig), hinns alltså t.o.m. på morgonen och kan sen stå i skolans kylskåp tills det är dags att äta. I onsdags, tror jag det var, hade jag slut på gurka men då slängde jag i lite zucchini och broccoli istället – blev också jättegott! Två hårdkokta ägg till det och vi snackar mättande, näringsrikt och histaminsäkert.

Men ja, till nästa veckas middagar!

low histamine menu planing

Pasta med köttfärssås
Höstsoppa med pumpa + brytbröd*
Fisk med äggsås och potatis
Kycklingburgare (med kycklingfilé istället för bröd)
Kålpudding med lingonsylt

På helgerna improviserar vi som vanligt.

 

Du hittar fler färdiga veckomenyer under fliken… Veckomenyer!

* Det där brytbrödet är fortfarande i experimenteringsfasen så det är inte omöjligt att det blir någon fralla istället. 😀

Till lunch kommer jag antagligen att varva kall grönsakssoppa med rotfruktspytt (även om gula tomater funkar rätt bra ur histaminsynpunkt rekommenderas det ändå inte att äta dem varje dag, i slutändan är de tomater).

Vi har faktiskt det mesta som behövs hemma så det blir ingen storshopping i morgon. Jag har även köttfärssås och rotfruktspytt i frysen. Så i morgon ska jag göra hampamjölk till smoothies och testa ett nytt brytbröd. Fröknäcke borde jag också slänga ihop men vi får se om jag hinner. Vi ska delta i Walk of Hope i morgon (en promenad för att samla in bidrag till barncancerforskning och väcka uppmärksamhet) och det får gå före.

***Om du är ny här så läs gärna igenom Bra att veta och Frågor & svar. Under Bakom kulisserna och Om CK hittar du mer samlad histamin- och mastocytosrelaterad information, så kika gärna där också. Många frågor kommer att besvaras. 🙂
***

Leave a Reply