Frågor & svar

Den här sidan skulle jag egentligen ha döpt till “Får jag äta…?” för det är nog den fråga jag får mest. Jag har gjort en snabbgenomgång av inläggen här som tar upp några specifika livsmedel och här nedan ser ni länkarna till dessa inlägg. Det fattas en del men jag kompletterar allt eftersom.

Vad får jag äta?

Principiellt gäller att du får äta det du tål. Så länge vi inte pratar om de stora bovarna i låghistaminköket som t ex soja/sojaprodukter, skaldjur och inälvor. Äter du dem äter du inte låghistaminkost, det är helt enkelt inte förenligt.
Sen finns det lite mindre bovar, livsmedel som vi i regel tål en liten mängd av trots att de är histaminrika/histaminfrisättande. Där gäller det för var och en att hitta en balans. Det är bra att ha i bakhuvudet att dessa kan ställa till problem/kan utveckla sig till problem men om man ser till att rotera dessa och kombinera dem med histaminsäkra livsmedel utgör de inget stort problem. Tvärtom, en del 1or (på SIGHI-språk) har bl a utmärkta histaminsänkande och antiinflammatoriska egenskaper så tål man dem är det inte alls fel att äta av dem ibland.

Jag använder mig som bekant av livsmedelslistan SIGHI, med få undantag passar den perfekt till våra behov. Vi äter 0or och en del 1or.

Får jag äta…

bananer?
tomater?
filmjölk?
kanel?
lax?
gris?
långkok?
benbuljong?
ättika/ättikssprit?
gelatin?
hampa/hampafrön?
ägg?
russin och torkad frukt?

Andra frågor

Varför är matrester så känsliga? Hur tinar jag bäst för att undvika histaminökning? Om histaminutveckling i olika temperaturer.

Vad kan jag äta/dricka som är ett naturligt antihistamin/mastcellsstabiliserande?

Vitamin C
Quercetin
Luteolin
Aloe vera
Magnesium
Ingefära
Helig basilika, oregano och mynta

2 comments to this article

  1. ingalill

    on January 13, 2016 at 6:47 am - Reply

    hej-funderar på vilket salt som är ok-är det himaliasalt, eller finns det fler sorter-behöver man jod i saltet?

    • CK

      on January 19, 2016 at 12:49 pm - Reply

      Hej! Vad gäller jod så är det ett mineral som kroppen behöver (ffa sköldkörteln) så jag skulle inte välja ett jodfritt salt, om det nu inte är så att du inte tål jod så klart. Det finns de som reagerar på jod men välj inte bort det om du inte gör det. Jag rekommenderar ett mineralsalt för då får du i dig mindre natrium men mer magnesium som är ett naturligt antihistamin. Jag har skrivit ett inlägg om det här, sök på “magnesium” så borde det komma upp.

      Här finns bra info om jod: http://www.halsosidorna.se/Jod.htm

Leave a Reply