Om CK

Connor’s kitchen skapades först som en receptsamling på Facebook men eftersom uppläggen och länkarna på FB är rätt begränsade bestämde jag mig för att skapa en bloggversion. Min vision är att detta ska vara något i stil med 85% låg-histamin-kost och information som hör ihop med detta, och resten små inblickar i vårt liv. “Vi” är förresten moi, Storasyster på 6 år och Lillebror, 3 år. Vi bor i vita huset som vi delar med två bonnkatter men jag tror inte att de kommer att dyka upp här särskilt ofta.

Varför låg-histamin-kost?

Jo, Lillebror har en sjukdom som heter kutan mastocytos. Varianten som han har kallas kutan mastocytos med systemisk påverkan. Han har dessutom nedsatt DAO-aktivitet*. Detta leder till att han reagerar med allergiliknande reaktioner på t.ex. livsmedel med hög histaminhalt eller livsmedel som triggar igång kroppens egna histaminproduktion. Andra trigger är temperatursvängningar, fysisk aktivitet och emotionell stress. Du kan läsa lite mer specifikt under Om histamin & HIT.

När jag förstod att histaminintolerans (HIT) “inte finns” i Sverige och det var omöjligt att få svar på frågor av Lillebrors läkare tog jag saken i egna händer: jag gick t.ex. en distanskurs i Tyskland. Kost vid histaminintolerans ingår i en kostrådgivarutbildning (i Tyskland är HIT nämligen en riktig diagnos) och institutet lät mig ta just den fördjupningskursen. Sen startade jag en Facebook-grupp – Histaminintolerans, kost och råd – och sen började jag experimentera med vår kost. Och så uppstod Connor’s kitchen.

Gluten, komjölk och socker

För att avlasta tarmen (för att göra kroppen lite motståndskraftigare mot histamin) och för att det rekommenderas i samband med en mastcellsdiagnos utomlands är vi numera också glutenfria. Det var ingen stor förändring med tanke på att vete går bort i HIT-köket. Att hitta glutenfritt bröd utan jäst är däremot en utmaning men jag har faktiskt fått till en del riktigt ätbara mackor.

När vi slutade med gluten kunde Lillebror helt plötsligt dricka mjölk. Hela hans liv har han haft en laktosfri kost eftersom laktos ledde till konstanta (mer eller mindre) diarréer. Nu kan han dricka mjölk och han äter t.ex. vanlig yoghurt till frukost. I början var jag fortfarande försiktig men numera använder vi mjölkprodukter i matlagningen. Här anger jag dock ofta alternativ eftersom jag vet att många med histaminintolerans har problem med mjölkprodukter.

Socker, vitt socker, tål han inte alls. Det är inte förknippat med HIT, så vitt jag vet, utan det måste finnas en annan orsak till det. Han blir som full (fnissig och vinglig). Jag använder lite olika sötningsmetoder, t.ex. dadlar, honung och kokossocker och det funkar lika bra det.

Några tankar

När man får reda på att man har en allergi eller en överkänslighet är det lätt att fastna i tänket: “Stackars mig, jag får inte äta det och det och det, och inte heller det,…”. Strunta i det! Fokusera istället på det du faktiskt kan äta och gör det till en sport att ändå försöka äta så vanligt som möjligt.

Jag är ingen kock och jag har aldrig gillat att baka men när man förstår att ens barn inte mår bra av “vanlig” kost, tja, då har man inte så mycket att välja mellan. I Connor’s kitchen lär du aldrig hitta tidskrävande, pilliga recept med miljoner ingredienser. Mitt motto är ju enklare desto bättre, en stor favorit är “allt i en ugnsform och skjuts in i ugnen-rätter”. 😀 En del ingredienser beställer jag från t.ex. iHerb eftersom de är mycket billigare utomlands men det mesta finns på Ica.

* DAO (diaminoxidas) är ett enzym som vi alla har och vars uppgift är att bryta ner histaminet innan det “rinner över” och orsakar en reaktion. Lillebror har en väldigt nedsatt nedbrytningsaktivitet. Det är en olycklig kombination med mastocytos (han producerar för många mastceller vars uppgift det bl.a. är att utsöndra histamin).

Leave a Reply