Källor

Recepten här är mina, om jag inte anger något annat. Det samma gäller bilderna. Men jag använder mig så klart av en massa källor och ni kommer att hitta dessa omnämnda eller i form av länkar lite här och där i det inlägg det passar. Ni hittar också en del samlade källor under Länkar. När det gäller histamin och mastocytos är det främst medicinska studier men där finns även några lite mera lättlästa godbitar.

Livsmedelslistor

När man googlar på livsmedelslistor och vad man ska äta om man är histaminkänslig så hittar men en massa listor och information som talar emot varandra. Jag valde snabbt att lita på EN lista från en beprövad och pålitlig källa, nämligen SIGHI. Har du nyligen upptäckt/förstått att histamin är ditt problem? Då rekommenderar jag dig att spara SIGHI och följa den. Den graderar en massa livsmedel från 0-3 – 0 är säkert ur histaminsynpunkt och 3 ger med stor sannolikhet stora problem. Vi undviker allt som är märkt med 2 och 3 och de som är märkta med 1 äter vi inte varje dag eller i stora mängder.

Kokböcker

Jag har köpt och lånat “låg-histamin-kokböcker” på engelska och tyska (det finns ingen svensk) och alla var skräp. Ingen hade full koll på livsmedel med låg histaminhalt/livsmedel som agerar som histamintrigger. Utom en författare. Hon har full koll: The low histamine chef. Hennes kokböcker rekommenderar jag varmt. De innehåller inte bara bra recept utan en massa bakgrundsinformation. Hon använder sig delvis av ingredienser som inte är så lätta att få tag i här men då får man experimentera lite.

2014 släppte den schweiziska histaminintoleransföreningen sin kokbok och den är jättebra. Den bästa på marknaden. Här skrev jag lite om den.

Leave a Reply