Om histamin & HIT

Vad är histamin?

Man kan skriva hur mycket som helst om histamin men jag har valt att sammanfatta här. Om du vill fördjupa dig i ämnet så finns några bra länkar här nedan.

Kroppen producerar histamin, en biogen amin, som en del av immunförsvaret. När kroppen upptäcker en infektion eller något främmande ämne producerar basofilerna (en sorts vita blodceller) och mastcellerna (vävnadsceller med liknande egenskaper som basofilerna) histamin. Histaminet hjälper till att bekämpa infektionen genom att göra kapillärerna mer genomsläppliga för vita blodceller som bekämpar sjukdomsframkallande organismer.

Men inte bara kroppen producerar histamin, histamin finns även i maten vi äter. Vissa livsmedel innehåller inte direkt höga histaminhalter utan triggar istället igång kroppens egna produktion.

Ett tredje sätt, och mycket viktigt när det kommer till hur histaminhalten påverkas av hur livsmedel hanteras, är att histamin bildas av bakterier och histidin.

Histaminhinken

Om man ser på kroppen som en hink som fylls med histamin så förstår man lättare vad som händer när hinken rinner över. Histaminhalten i kroppen påverkas av jättemycket, bl.a.:
stress
födoämnen
infektion
läkemedel
hormoner
känslor

Du kan ha sovit dåligt och sen haft stress på jobbet, du åt en sallad med röda tomater och kanske en ostbricka på det. Din histaminhink var fylld till bredden och sen åt du en jordgubbe – hinken rann över och du fick allergiliknande besvär (klåda, hudrodnader, kliande ögon, migrän, ångest, håglöshet,…) och i värsta fall anafylaxi.

DAO – diaminoxidas

Diaminoxidas är ett enzym som vi har i kroppen som har till uppgift att bryta ner histaminet. Man kan mäta DAO-aktiviteten med ett blodprov men det är inte helt säkert eftersom aktiviteten inte är konstant. HNMT är det andra enzymet som har till uppgift att bryta ner histamin men det är tämligen outforskat. Här har jag skrivit om enzymerna DAO och HNMT, som är huvudansvariga för nedbrytningen av histamin i kroppen.

Vad är histaminintolerans?

Som ordet säger så är histaminintolerans – HIT – en intolerans/överkänslighet mot histamin. Det kan bero på många saker. En mastcellssjukdom, nedsatt DAO-aktivitet, “läckande tarm”, . I Sverige är det ett underskattat och underdiagnostiserat problem. Medan vissa läkare hävdar att det inte alls finns någon histaminintolerans så är det en “riktig” diagnos i bl.a. Tyskland. Våra grannar i Danmark har en patientförening med många medlemmar.

Histamin i mat och dryck

När det gäller maten så finns det två grupper: de livsmedel som innehåller histamin (du tillför alltså kroppen mer histamin när du äter dessa) och de som triggar igång kroppens egna produktion. Det finns olika information på nätet så jag rekommenderar dig att inte läsa för många blogglistor utan att hålla dig till en lista – nämligen SIGHI. Jag har skrivit lite mer om den under Källor.

Men det är inte bara själva livsmedlet det hänger på (och detta är viktigt), det är även jätteviktigt att veta hur det har hanterats och förvarats. Histaminhalten ökar nämligen ju längre ett livsmedel lagras. Du kan ta bort röda tomater och sojaprodukter och co från din kost – om du fortsätter att äta konserverade/marinerade/långlagrade saker kommer du fortsatt att må dåligt. Det enda stället där histaminhalten inte ökar är i frysen. Förvarar du köttfärs i kylen blir det snabbt en histaminbomb.

Denna sammanfattning har jag kopierat rakt av från den kanadensiska mastocytosföreningen. Den är väldigt bra, läs den och du kommer att förstå varför. Med den texten i bakhuvudet och SIGHI-listan är du redan en HIT-expert!

Regarding meats, histamine rises as meat cooks and continues to rise after cooking. Leftovers are typically not safe for us as we all tend to react badly to precooked foods. It may help you to limit the amount of histamine released in cooked meat by immediately putting it in the freezer after cooking. The freezing stops the histamine release.

Whereas refrigeration allows the histamine release to continue in meat. Red Meats are hardest on us as they are usually from animals who had antibiotics injected or were force fed etc. Similar reports from patients regarding Chicken. Many have found that organic meats (not force fed, not injected with antibiotics, not held together with “glue meat”) are safest for us. Pork seems okay however Ham is problematic for most.

Raw vegetables (from the Allowed list) seem to offer great benefit for health for most of us. Cooking your vegetables is fine, but raw vegetables deliver greater nutrients. Some patients have reported great improvement in symptoms and illness level by following a completely raw food diet.

If you cook fresh vegetables, steaming them will preserve more nutrients and they will also taste better!
Supplements are necessary for most of us. Probiotics, Prebiotics, Omega 3-6-9 and Ester C have been reported as extremely beneficial and helpful in limiting reactions to foods, even those on the restricted list. We suggest the Canadian brand SISU supplements of Dophilus Plus and Citrus Free Ester C taken daily.
Alternatively, many patients report Jamieson supplements as safest and most effective.

Note about Omega supplements: ensure it is derived from FLAX and NOT from fish.

Top two consistent recommendations from patients repeatedly has been Olive Oil (not olives, just the oil) and Coconut, as being very safe and beneficial. Coconut is available as a butter and an oil which makes it a great alternative to dairy butter etc. Suggested sources are Canadian online store Well.ca or your local health food store for pure organic sources of Coconut butter and oil.

About Chocolate…. Milk chocolate is definitely not helpful. However, occasionally, if you want to have a bit of chocolate, Dark Chocolate is safest and has more health benefits. Be very careful though. Not all of us are able to cheat with the same things. We all react variably to foods and drinks. It’s very individual figuring it out.

Dining out is difficult for most of us. We tend to eat at home with freshly prepared meals. This is because restaurant food supplies are sprayed or injected with preservatives to keep them fresh as long as possible. We react to the preservatives (on salads too, lettuce etc.). There is also the risk of a restaurant food prepared on a surface which has residue from other foods, some of which may not be safe for us.

If travelling and/or dining out, many of us often only eat one large meal at end of day or else we take an extra dose of H1 and H2 antihistamines prior to eating a meal. We also keep a bottle of Children’s Benadryl Allergy Liquid (or Benadryl tablets) on hand to take 2 sips (equivalent to 2 tablespoons) immediately before or after eating, to help limit reactions. Note that Benadryl passes through your system quickly, so taking an extra dose of meds may be more effective. Taking both an extra dose of meds along with sips of Benadryl is fine if needed. An alternative is creating a snack package of vegetables to nibble on – raw/uncooked, fresh, cleaned, and chopped up.

Alcohols (Beer, Wine, Hard Liquor) and Teas are high in histamine naturally. So those are best avoided entirely.
Some are able to have herbal teas without difficulty (Camomile, for instance). Be careful with Green Tea as that, in particular, provokes mast cell degranulation. Some are able to have alcohol in moderation very occasionally.

Coffee is hit and miss with many of us. If you are able to have coffee, freshly brewed is best. Avoid instant and/or flavoured coffees, if you can.

Potatoes and Onions are typically very difficult for most of us. However, patients have reported success with red potatoes and red onions, in moderation and on an irregular basis.

Breads are usually a full AVOID item for us . Patients report tolerating Light Rye Bread without Preservatives, a couple of brands make this bread and it’s typically available in most grocery stores. Usually near the deli section. It’s pricier than other breads but seems safest for many.

Histamin och anafylaxi

Många tror att anafylaxi alltid betyder omedelbar livsfara men en anafylaktisk reaktion börjar mycket tidigare än så. Inte bara det, histamin är dessutom en möjlig utlösare:
“Med anafylaxi avses numera såväl immunologiska reaktioner (vilka förmedlas framför allt av IgE men även av IgG eller IgM och aktivering av komplement) som icke-immunologiska reaktioner orsakade av leukotriener eller direktfrisättning av mediatorer, t ex histamin vid fysisk aktivitet eller kyla.”

Läs om detta och de olika anaflyaxigraderingarna. (På svenska)

 

Och så några länkar

Histamine and histamine intolerance <- måste läsas
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/eji.200535464/epdf
The Mastocytosis Society: working with histamine overload
Hitting on HIT
Schweizisk organisation för histaminintolerans
Histamin – allergier, hjärnan och magen
The low histamine chef
Alicon Vickery
Histamine – beyond mast cells
The many faces of histamine intolerance
Histaminosis
Histaminintolernas, kost och råd (Facebook-grupp)

5 comments to this article

  1. Christina

    on October 25, 2016 at 9:04 am - Reply

    Tack för mycket bra information! Jag och min man misstänker att han är histaminintolerant pga kraftiga utslag sedan i våras. Antihistamintabletter lindrar lite. Vi märker att viss mat förvärrar symptomen. Han har gått till en homeopat och äter svavel men de förvärrar utslagen – detta var innan vi lärde oss om histaminintolerans. Enzymet Diaminoxidas, går inte det att få i sig på nåt sätt? Han ska gå till en läkare för att se om han verkligen är HIT men osäker på vad de sen kan göra åt detta, det verkar ju inte finnas någon medicin?

    • CK

      on October 26, 2016 at 8:45 am - Reply

      Hej!

      Ni kan testa kosttillskottet Daosin. Det säljs av RevivaBio och har man problem med nedsatt DAO-aktivitet kan det hjälpa. Med det sagt så är histaminintolerans i regel ett symptom. Det finns en bakomliggande orsak och den bör utredas (och då hittar man evtl. läkemedel som kan lindra, som mastcellsstabiliserande Lomudal GI t ex). Det är rätt enkelt att fastställa om man är histaminintolerant: man blir bättre av histaminfattig kost och ens besvär svarar på antihistaminer. Det riktiga detektivjobbet kommer sen – hitta orsaken. Och evtl. icke-kostrelaterade triggers (läkemedel, fysisk aktivitet, värme, stress,…)

      Om ni inte har tagit DAO-provet kan det vara en pusselbit i en utredning. Det är det enda provet som tas av svensk sjukvård och även om det inte är helt tillförlitligt och bara en av många pusselbitar är det bra att ta. Möjliga orsaker till HIT finns det dock många så man får inte hänga upp sig på DAO. En mat- och symptomdagbok kan vara till stor hjälp, det är något jag alltid rekommenderar. Det blir lättare att hitta en röd tråd då. Lycka till!

  2. Christine Farneman

    on March 23, 2017 at 8:55 am - Reply

    Hej,

    Tack för info! Läser att potatis inte är bra men att det är en 0a på listan. Har även hört att vitamin B12 och B3 ger flush men de finns inte heller med i listan. Enbart vitamin B9. Är listan pålitlig?

    • CK

      on March 23, 2017 at 9:25 am - Reply

      Hej!

      Ur ett histaminperspektiv talar inget emot att äta potatis. De som har problem med potatis har ofta problem med nattskatteväxter, men då är det inte histamin som ställer till det utan solanin. Många av dessa livsmedel råkar vara histaminrika/histaminfrisättande men inte alla, som t ex potatis.

      Vad gäller SIGHI så är det den mest beprövade och mest detaljerade livsmedelslista som finns. Den bygger på aktuell forskning och reaktioner som rapporteras in av ett stort antal med diagnostiserad HIT och/eller mastcellssjukdom. Den är pålitlig, men den är inte komplett. Vid varje uppdatering tillkommer i regel någon/några sidor. B3 (niacin) ger flush men inte histaminflush, så det kanske är därför den inte nämns (detta är dock en vild teori, bara något som slog mig nu). Läs inlägget om rosacea, tror jag skrev om det där.

      Egentligen spelar det inte så stor roll vilken lista du följer, så länge den är beprövad, så att det inte blir heltokigt. Den kanadensiska mastocytosföreningen har en som inte är lika omfattande som SIGHI men som många verkar “trivas med”. Listorna kan bara vara ett stöd eftersom orsakerna till histaminkänslighet är så många och reaktionerna så individuella. I regel spelar också mer än bara kosten in, läkemedel t ex kan vara triggers, stress,… Men som sagt, det är bra att ha en lista i ryggen medan man klurar ut sina egna triggers och SIGHI är den mest beprövade.

      Hoppas det var till någon hjälp! 🙂

Leave a Reply