Smart matplanering

Att planera hushållets mat kan låta trist men det har så många fördelar:

  • man kan ta med erbjudanden i planeringen = det blir billigare
  • man kastar mindre mat
  • man får en varierad kost
  • man får inte huvudbry av frågan “vad äter vi idag” en timme innan det är dags
  • Spontanturer till Ica & Co som brukar bli mycket dyrare än tänkt faller bort

Lillebror kräver bra ingredienser och som vi vet är ekologiska, fräscha ingredienser oftast dyra (inte alltid men ofta). Som ensamstående, pluggande småbarnsmorsa får man prioritera och med planering går det faktiskt att fixa. Sen är det bara lite knöligt i början, när du väl har klurat ut ett system går det på två röda.

Här kommer några tips som underlättar för mig och kanske även för dig:

  • Välj en dag, i mitt fall lördag, och sätt dig ner och planera. Shoppa sen allt du behöver för den kommande veckan på söndagen.
  • Kan du förbereda något så gör det på söndagen (koka och frys spaghettisås, baka bröd, hacka lök,…).
  • Planera för två veckor – och sen kopierar du veckorna och vips, har du matplanerat för en hel månad. Visst, du äter så samma rätt 2 x på en månad men seriöst, är det ett problem? Någon som stör sig på det?
  • Ge dagarna fasta teman, då går det ännu fortare. Det kan t.ex. se ut så här: måndag = pasta, tisdag = gryta, onsdag = köttfärs, torsdag = fisk, fredag = pizza, lördag = något nytt, söndag = soppa + bröd
  • Planera middagar som fungerar som lunchlådor och gör en extra portion.
  • Låt barnen vara med och bestämma (framför allt om de är kräsna).
  • Matplanera t.ex. med Googles kalender och maila dagens mat till dig själv kvällen innan.

Det är väl det jag kommer på spontant, fyll gärna på med fler smarta tips!

***Om du är ny här så läs gärna igenom Bra att veta och Frågor & svar. Under Bakom kulisserna och Om CK hittar du mer samlad histamin- och mastocytosrelaterad information, så kika gärna där också. Många frågor kommer att besvaras. 🙂
***

Leave a Reply